tisdag, januari 03, 2006

Vardagsproblematik

Såhär på vintern när det är kallt och man känner sig frusen brukar ett varmt bad kännas aktuellt. Men man ska ur badet också så småningom(alt. vattnet blir kallt och efter ett antal påfyllningar med ljuvligt hett vatten tar varmvattnet slut helt och hållet.)
Härmed uppstår ett dilemma.
Ska jag helt strunta i badet och gå runt och småfrysa eller ska jag tappa upp ett bad, vara varm en stund för att sedan bli riktigt genomfrusen när varmvattnet tar slut?
Decisions, decisions...

Eller ett annat problem. Här skulle behövas städas en aning. Om jag städar blir jag förmodligen varm, efter ett tag åtminstone. Men för att städa måste jag krypa ur den varma filten jag virat in mig i. Har jag då börjat städa och upptäcker att jag inte alls blir varm av det så borde jag ha stannat kvar i filten, men om jag stannar kvar i filten blir det inte städat.

Eller det här med att gå ner julkilona. Om jag går ner det jag gått upp under julen kommer jag att må bättre, men eventuellt frysa mer? Kanske är det de extra kilona som gör att jag inte helt blir förvandlad till en isstaty? Fast jag blir ju en snyggare isstaty om jag går ner i vikt än om temperaturen faller ytterligare och jag ändå förvandlas till en isstaty.

Kanske borde jag städa som en galning, så att jag förbränner så mycket att jag går ner i vikt(yeah right) och sedan krypa ner i ett bad strax efter det att jag ställt en kupévärmare i sovrummet som förvandlar detsamma till ett rum med tropiskt klimat. Sedan när varmvattnet är ett minne blott springer jag(och förbränner ytterligare julkalorier)till sovrummet och vägrar att komma ut förrän det är en mer human temperatur i resten av huset också.

Det låter som en plan.

4 kommentarer:

Malin sa...

Verkar va svårt val....

Just det där med badet är så jobbigt...
Vårt varmvatten räcker precis till ett fullt bad (vi har ett stort med bubblor i) Sen när man är färdigbadad vill jag alltid ducha och då är det kallt..

Kan va så att det är precis därför det inte badas så ofta här hemma.....

Frk Fleggman sa...

Vi ska bada under stjärnorna på lördag, i ett stort träkar med plats för 6. Personer alltså.
Det blir nice - speciellt att rulla sig i snön efteråt... nä jag bara skojade!! Det tänker iallafall inte jag göra.

Karin sa...

Malin: Jag vet! När man har legat i badet och luckrat upp allt smuts måste man ju duscha sen! Ingen hit i kallvatten, men det ska ju vara nyttigt... sägs det.

Frk Fleggman: Lyllos dig!
Men måste man inte ha en stor "ryss"-mössa på sig då? Hur blir man inte kall om huvudet? Snorkel och cyklop?

Vild-hallon sa...

Vilket dilemma du har! Jag förstår beslutsångesten. Bada är skönt en stund. Städa är tråkigt. Sitta under filt är mysigt och bekvämt. Jag hade valt filten - alla gånger.