torsdag, november 24, 2005

Nu är det NOG

Efter att ha gått igenom ett gammalt högskoleprov kan jag konstatera att om de behöver någon hjälp med att skriva NOG-frågor i framtiden kan jag ställa upp. Tex;

Kalle och Pär har vunnit på lotto. Hur mycket pengar fick de?

1. Så mycket att de inte behöver jobba resten av livet
2. 2/3 av summan som vinnaren året före fick.

A) I (1) men inte i (2)
B) I (2) men inte i (1)
C) I (1) och (2) gemensamt
D) I (1) och (2) oberoende av varandra
E) Inget av påståendena ger tillräcklig information

Eller;

Hur dum är Karin på en skala som inte fattar något utav NOG-frågorna och tycker alla svar verkar lite rimliga/orimliga?

1. 1/3 så dum som Nalle Puh men dubbelt så korkad som Forrest Gump.
2. Karin borde ägna sig åt att pilla navelfluff och titta på färgglada bilder.

A) I (1) men inte i (2)
B) I (2) men inte i (1)
C) I (1) och (2) gemensamt
D) I (1) och (2) oberoende av varandra
E) Inget av påståendena ger tillräcklig information

(Rätt svar: D)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Finns det någon relativt normalbegåvad människa som förstår den typen av frågor... det måste väl bli rena gissningsleken av det?
Lycka till med dina studier i vilket fall som helst.

Karin sa...

Och gissa är just vad jag tänker göra, när den dagen kommer.
Jag kommer behöva alla lyckönskningar jag kan få!

Anonym sa...

Någon i min bekantskapskrets köpte en gång en bok full med IQ-test(fråga mig inte varför?), och tyckte att det vore kul om alla kunde göra några test bara för att för skojs skull (?) få reda på hur man låg till.

Enligt boken besitter jag ej tillräckligt hög IQ för att klara av saker som t.ex. öppna dörrar, klä på mig själv samt kommunicera genom tal.

Klarade inte NOG-proven heller.

Karin sa...

Om intelligens består av att kunna lösa en massa omöjliga mattetal så ska jag äta upp min hatt! (Ja, jag har en, en rosa!)