onsdag, november 16, 2005

Nu är det gjort

Nu är det gjort. Det första steget är taget. Nu ska jag bara försöka få den andra foten framför den första.

Besök hos studievägledaren igår. Det blev inte alls så hemskt som jag trott.

Jag är allergisk emot att se vilsen ut. Vart jag än kommer vill jag alltid låtsas som jag har varit där en miljon gånger. Så även på högskolan igår. Egentligen tror jag att jag misslyckades kapitalt, men jag gjorde mitt bästa.

Gå in genom glasdörrarna hade den käcka damen i telefonen sagt, vad hon missade att upplysa om var att hela högskolan är full av glasdörrar. Och fönster som skulle kunna vara glasdörrar. Bakom fönstrena satt en massa människor som såg ut som de aldrig gjort annat än att sitta på högskolan och se hemtama ut.
Ett av min mans uttryck är "like black balls on a white dog".
Så kände jag mig.

Hur som helst så lyckades jag hitta till informationen utan missöden(kors i taket). Inom kort satt jag hos studievägledare Anders. Han kom fram till att han jobbat som studievägledare på min gymnasieskola. Medan jag gick där. Kände jag igen honom? Ehhh... nä. Vi träffades inte.

När jag berättat lite om vad jag var intresserad av tog han en titt på mitt slutbetyg från gymnasiet. Han skrattade inte hånfullt. Fnissade inte ens, utan sa "jaha, men det här är ju inga problem!" Möjligtvis hoppade han till lite när min haka small ner i bordet, men inte nämnvärt. "Du är behörig till bla, bla, bla. Du hade kunnat söka in till vårterminen om du velat" Que??
Men... men...

Studievägledar-Anders fortsatte att förklara att studera på högskolan är inte som att studera på gymnasiet. "I gymnasiet kanske ni hade prov på sidan 25 - 67, i högskolan kan en tenta vara på 8000 sidor text, plus artiklar och grupparbeten och redovisningar och...."
För varje ord sjönk jag längre ner i stolen. Shit, jag som tyckte att sidan 25 - 67 räckte till och blev över.
- Skrämde jag dig nu? Hehe..
- Jaa.. lite...
-Frågan är, om du inte gör det här nu, vad ska du göra istället?

Bli en mycket bitter och arg gammal människa tänkte jag, men det sa jag inte.

Hur som helst så blir det nog så att jag söker till textdesignprogrammet i höst. Även om blotta tanken skrämmer mig till vansinne.

3 kommentarer:

Jasmin sa...

Buss på bara!
Själv tyckte jag att det var avsevärt "enklare" om än annorlunda att studera på högskolan.. Man kan fokusera på en sak i taget och har inte 7 ämnen samtidigt. Tentorna är ju tentor, så klart. Men man har en massa chanser på sig om första inte skulle gå så bra.
Och så har man studievänner som faktiskt vill vara där.

Textdesign verkar coolt. Blir man ordproffs av det?

Karin sa...

Jag hoppas att jag kommer att ha din inställning när det väl gäller! Men det är ju en klar fördel att vara lite bättre motiverad denna gång...

Ordproffs kanske man blir på köpet?

Ataharis sa...

Men du! Jag läser ju textdesign!!

Eller tja, nu har jag avvikit från min profil o har satsat på omvärldsanalys istället, men så är jag på sista året också. Och, på den här insitutionen tror de inte så mycket på tentor.

På två och ett halvt år har jag haft en tenta och en dugga - resten är examination i form av pm, uppsatser, rapporter, föredrag och seminarier. Vilket passar mig som hand i handske, eftersom jag inte är typen som kan pressa in saker i huvudet och sen rapa upp.

Det ska nog gå alldeles lysande ska du se! Fråga mig gärna om du vill veta mer. :)

Och förresten, Niklas vet vem jag är om du inte känner igen mig. Men jag läste dig på Oazen förut också, och du mig. Ibland iaf. ;)