lördag, november 05, 2005

Kulturkrockar på hemmaplan

Eftersom min man kommer från Australien så händer det inte allt för sällan att vi sitter och jämför likheter och olikheter mellan våra respektive hemländer. Det kan vara allt från politik till mat och traditioner. Naturligtvis finns det uppenbara olikheter med tanke på att länderna befinner sig på olika sidor av världen, men vissa saker kanske man inte skulle ha tänkt på annars. Helt plötsligt kan jag se Sverige genom hans ögon och vissa saker, som man inte ägnat en tanke förut, verkar underliga. Som det här med att maniskt ta av sig skorna när man går inomhus, oavsett tillfälle, oavsett årstid och oavsett om skorna är smutsiga eller inte. Till och med när man går på fest! Om man tänkt att ha skor på sig inne, tar man med sig dem i en påse och sätter på sig dem när man kommit in. What's up with that?
Fortfarande när vi åker till Australien får min man peta till mig lite diskret när jag tar av mig skorna vid dörren så fort vi kommer någonstans. Vanan sitter som berget.

En annan olikhet är att många av deras vägskyltar har text, istället för tecken som vi har. Det står "no u-turn", "beware of pedestrians" osv. Jag hävdar bestämt att det beror på en arrogans som alla engelskspråkiga länder har, som tar för givet att alla ska förstå engelska. I Sverige minsann har vi pedagogiska bilder istället, som de flesta kan förstå. Man blir aldrig så patriotisk som när någon utomstående kritiserar ens hemland, så ni kan tänka er att diskussionerna kan bli en aning hetsiga här i kring lite då och då.


I ett land som Australien, som består av så mycket ödemark, tenderar vägarna att bli extremt lååånga och väldigt raka. I alla fall de jag har åkt på i Victoria och New South Wales. Det är inte svårt att föreställa sig att man lätt blir lite disträ när man ska köra dryga 50 mil på dessa vägar. Mil efter mil på en rak väg med bara fårhagar på båda sidor. Ett enstaka träd här och där, lite bush och inte mycket mer.
Men första gången jag såg en vägskylt där det stod "Don't sleep and drive!", skrattade jag tills jag fick kramper i magen. Snacka om att uttrycka det uppenbara! Frustande av skratt, frågade jag om det verkligen behövs en sådan uppmaning? Precis som om man satt där bakom ratten och överlade om man skulle ta sig en liten lur medans man körde. Får de inte lära sig sådant på trafikskolan?

Min man(som inte ännu var min man vid det tillfället) såg inte alls humorn i det hela utan tillade bara, med allvarlig stämma, att det faktiskt var väldigt många som dog längs dessa vägar för att de somnade vi ratten. Jag som kämpade för att kontrollera mig brast på nytt ut i ett gapflabb när jag menade att de helt måste ha missat skylten!

Inga kommentarer: