fredag, februari 24, 2006

Fredag idag

Fredag. Fredag. Fredag. Fredag. F.r.e.d.a.g.

Framför mig på väggen sitter i almanacka. En som min svärmor skickat. Det är en almanacka med australienska djur. Februari har blivit förärat med en bild av... grodor. Verraux's tree frogs. En av grodorna liksom hänger från en gren. De långa bakbenen utsträckta. Skitäckligt. Och sån't äter de(<-- Ja.. fransmännen... juh!).
Inte förrän i maj kommer ett djur som jag automatiskt förknippar med the land down under. En koala. Juni tänker jag helt och hållet skita i att bläddra till. Den stora bilden består av en fet krokodil. Fair enough. Men på en mindre bild är det en orm. Black tiger snake eller nåt sån't. Äckligt. Vidrigt.
Det måste ju finnas bättre djur att ha med i en almanacka. En dingo. Känguru. Emu. Men icke.

En australiensk almanacka börjar veckan på en söndag. Söndag står alltid först. Det är ju underligt faktiskt. Alla vet ju att veckan börjar på måndag. Första arbetsdagen. Största ångesten. Alla vet det. Utom australiensarna.
Maken har inte kunnat förklara detta på ett tillfredställande sätt. Han bara konstaterade att "det är bara så" när jag frågade.

Vid ett senare tillfälle bestämde jag mig för att dubbelkolla. Bad honom att räkna upp veckodagarna. Monday, Tuesday.... Ahh Haaa!!

I rest my case.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det visste jag inte, med almanackan. Smart test ;-)

Anonym sa...

Man får ju vara glad att det inte BARA var ormar almanackan. Har för mig att nio av världens tio giftigaste ormar bor i Australien, så med krokodilen och några andra ondsinta kompisar hade det kunnat bli en riktigt mysig kalender. Eller inte.