onsdag, mars 15, 2006

Skatt på skatten?

Jag läser i tidningen att regeringen har lagt fram ett förslag om en flygskatt. Huh? Vad är det jag har betalat jämt och ständigt då? Varje gång jag köper en flygbiljett betalar jag runt en tusenlapp i flygskatt och nu har något ljushuvud i regeringen, som tydligen inte betalar för sina flygresor själv, lagt fram ett förslag om flygskatt. Skatt på flygskatten kanske? Sen blir det moms på det. Vad är det frågan om egentligen?

Anledningen till denna nya flygskatt ska tydligen vara att styra över folk på ett mer miljövänligt resesätt. Huh?! Igen. Ett mer miljövänligt sätt. Att ta sig utomlands?
Jag har filosoferat på hur det kan påverka mig och min familj som åker till Australien lite oftare än medelsvensson.
Vi skulle ju kunna ta det skitdyra tåget ner till Skåne. För tåg är ju miljövänligt, inte mindre skattebelagt, men miljövänligt. Sen skulle vi kunna ta båten över till Tyskland. Jag vet inte riktigt hur miljövänligt det är, men säkert bättre än flyget. Därifrån kan vi tågluffa oss genom Polen, Ukraina, Ryssland, Iran, Pakistan och Indien. I Indien köper vi en fiskebåt och ror oss vidare till Australiens östkust och därifrån är det ju bara några månaders cykeltur så är vi framme. Hela resan ska inte behöva ta mer än 18 månader och tänk vad mycket vi skulle få se på vägen.
Naturligtvis hittar regeringsmedlemmarna också alternativa sätt att resa när de är ute och tjänstereser. Såklart! De får helt enkelt avsätta mer tid åt sina resor som alla vi andra. Men det är ju förstås sådant som de tänkt igenom innan de offentliggjorde förslaget.

Den svenska regeringen; Vilka ess!

2 kommentarer:

S-Man sa...

Sikken motion ni skulle få av den "lilla omvägen" sen då!?

Flygskatt? Självklart!
Ja, hur fan ska de annars ha råd med alla bidrag?

Jag väntar med spänning på den första tidningsnotisen om när Borås ska få biltullar =)

Karin sa...

Da S-man: Och när ska alla stjärnor som folk köper beskattas egentligen? Tänk vad folk kommer undan med nu för tiden...