torsdag, augusti 31, 2006

Från klarhet till klarhet

Tydligen finns det sex funktioner som i det närmaste kan liknas det syfte som en skrivare har. Dessa heliga sex är:

- kognitiv
- emotiv
Är ni med än så länge? Vänta bara...
- konativ
- fatisk (platt? rund?)
Håll hårt i hatten nu...
- metaspråklig
Meta-vaddå?? Låter som en matte-term...
- poetisk

Som om inte detta var nog kan man vidare läsa(och detta är lite lätt fritt översatt av mig själv);

Om du inte tyckte att ovanstående termer var krångliga nog kan det lättast avhjälpas med att kalla kognitiv för denotativ, referentiell eller symbolisk. Fast är du inte mycket för obegripliga ord kan du bara kalla den för informativ.

Jamen JAHA!!

7 kommentarer:

Jasmin sa...

haha! Det tog mig säkert två minuter innan jag kopplade att du inte menade skrivare = printer.
(Shit. Jag måste ta mig ut ur min bubbla.)
Men damn det låter... puhh.. hotfullt avancerat.

Anonym sa...

Galet

S-Man sa...

Öhhh....... bah

(ebwfu)

anna sa...

Haha, jag gjorde samma tankevurpa som Jasmin :) Tragiska teknologassociationer minst sagt..

Å det lät grymt avancerat det där!

A N N I K A sa...

Vad hände med gamla goda "att skriva är 10% inspiration och 90% transpiration"?!

Anonym sa...

annika, du glömde 100% perspiration

A N N I K A sa...

niklas - män perspirerar, kvinnor transpirerar... ;o)