lördag, juli 22, 2006

Larvigt

I våran trädgår finns en otroligt överdimensionerad hallonhäck. Den lever sitt eget liv och går inte att tukta. Nu börjar hallonen bli mogna och jag måste ju erkänna att det är ruskigt gott med färska hallon. Men det är ju inte bara jag som tycker det, utan varenda litet småkryp i hela världen tycker att de ska ha en bit av (hallon)kakan. Det är inte rätt och rättvist alls tycker jag. Det var ju jag som rispade upp armarna när jag skulle rensa ur skiten i våras, vart var småkrypen då? Inte ens födda! Men de tycks inte alls bry sig om vad jag tycker i den frågan utan hugger gladeligen in på de största, saftigaste hallonen.
Jag är ju lite petig när det gäller min kost på det viset. Jag kan inte riktigt känna att en eller ett par enstaka små larver eller småkryp bara är extra protein utan endast fruktansvärt osmakliga. Därför måste varje enskilt hallon dissikeras innan det kan avnjutas och detta gör hallonätandet till lite mer arbete än vad jag är villig att lägga ner.
Men så fick jag ett tips. Tydligen ska man lägga alla hallonen man plockar i en burk med tättslutande lock. Sen ställer man in burken i kylen och några timmar senare har alla småkryp dött till följd av kylan och syrebristen(lägg till galen-professor-skratt och ett "Die you bastards, die!!" här).
Fast sen slog det mig. Är det väldigt mycket fräschare och godare att äta en död larv till skillnad från en levande? Skulle det vara ok med ett dussin larvlik i hallonpajen? Vad gör det mindre äckligt? I min mening blir det snudd på en reaktion i motsatt rikting.
Så jag får fortsätta att dissikera mina hallon och titta åt ett annat håll när lillkillen går lös på hallonhäcken. Han är inte så nogräknad med de små gynnarna.

Nehej, om man skulle ta och kika om man hade något navelfluff då?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Du får tänka att du kanske planterade häcken över deras hus, nu tvingas de således bo i dina hallon.

Studiomannen sa...

Navelludd är mest manligt. Kolla din karl. Han har säkert lika mycket ludd som ni har i er torktumlare.

Och larver ÄR läbbiga!

Vild-hallon sa...

Mitt nick till trots så gillar jag faktiskt inte hallon... varför vet jag inte, kan ha med de äckliga larverna att göra.

S-Man sa...

Larver i bär är usch!
Mycket att göra nu, eller?

=D

Karin sa...

Skogan: Det ska förtydligas att jag personligen icke har planterat någon häck! Den har stått där i urminnes tider. Eller sen vi flyttade in iaf. För 3 år sedan. Men lever man i en samfällighet får jäklar ALLA hjälpa till!

Peter: Mannen har ju lämnat mig till förmån för Alfa-hanne-helg, med fiske och tältboende, så jag får snällt hålla till godo med det jag kan skrapa ihop själv.

Hallon: Fröna som fastnar i tänderna är inte heller någon hit, men nu har jag lärt mig att mosa dem med tungan mot gommen, sen är det bara att svälja!

Smannilainen: Japp, knök-fullt schema. Efter navelfluffet är det nagelbandspillning och efter det måste jag fila fötterna. Ja du ser!

A N N I K A sa...

Hm. Jag har fått lära mig att om man sätter in hallonen i kylen, i en burk med tättslutande lock, så kryper alla larver upp till undersidan av locket och sen kan man sköja av dem därifrån.

Personligen har jag ingen egen hallonhäck och är för lat för att plocka i skogen, så jag köper på torget istället. Eller från såna där små bord vid vägkanten. Säkert mycket nyttigare med avgaser än larver - iallafall bättre konsistens.

Glöm inte pyssla om den försummade huden på armbågarna!

Anonym sa...

Min mors väninna är tupperware-försäljare, och hon hävdar att om man lägger ett litet galler ("som följer med i någon av deras burkar, eller så kan man köpa det som reservdel") i botten på en burk, lägger i hallonen och sedan låter den stå på bänken (ej i kylen alltså) så ska de krypa upp till locket av syrebrist. Eller om de kröp ned under gallret, det låter mer logiskt tycker jag. Minnet är bra men kort. På något sätt känns det mer vettigt att inte kyla ned dem i alla fall, de måste krypa långsamt då.

Våfflor med grädde och rårörd vildhallonsylt är något av det godaste som finns, rekommenderas!

Karin sa...

Annika: Jag måste ha missat den andra hälften av info:n, får väl prova det om det ska bli någon hallonpaj här.

Onky: Våfflor.. noterat! Bara jag slipper krypen så!