tisdag, december 06, 2005

Misstänkt för brott!

På flygplatsen på väg hem från London hände det som jag alltid fasar för.
Någon såg något suspekt i min handväska när den åkte genom den där coola scanningmaskinen.
Eller såg och såg, jag tror helt enkelt att det var så mycket grejer i den att de helt enkelt inte var säkra på vad det var de såg.
I vilket fall fick jag kliva åt sidan med min handväska och ställa mig vid ett bord med en farbror.

- Har du packat den här väskan själv?

Vem f-n PACKAR en handväska?? Den självfyller sig ju med tiden!

- Ehhh... jaaa... (egentligen vill jag säga "NEJ, jag har aldrig sett den där väskan förut i hela mitt liv!)

- Och du har inte ställt ifrån dig väskan någonstans där du inte har haft uppsikt över den?

Tänka, tänka, tänka... nej, ja, jo, nej, kanske, nej... eller joo..

- Ehhh... neej...

- Kan du öppna väskan?

Nej snälla herr kontrollant, tvinga mig inte till det!

När jag snällt och lydigt öppnat väskan började han att ta ut allt, sak för sak, inklusive den tomma chipspåsen som jag lagt där när jag inte hittade en soptunna dagen innan(jo, så laglydig är jag faktiskt). När herr kontrollant fiskade upp denna tittade han menande på mig och skrattade till. Jag mumlade något om att det inte fanns några soptunnor i London(extremt få i alla fall.

Digitalkameran såväl som engångskameran fick sig en ordentlig scanning. Näven med tamponger, läppglans och hårspännen fick sig bara en snabb snegling.
Som om man inte kunde gömma sprängämen i tamponger??

Min man som stod en bit bort undrade hur mycket jag egentligen får plats med i den lilla väskan varpå kontrollanten svarade "du skulle se bottnen på den här!"
Sen avyttrade de ett gemensamt "hö hö hö"

KUL att ni roar er i alla fall grabbar!!

När väskan var länsad och inget av intresse hittats fick jag snällt packa ihop allt igen.
Den tomma chipspåsen var herr kontrollant snäll nog att kasta åt mig.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har också varit med om detta. Kontrollanten ifråga hade mage att vräka upp ALLT ur min väska framför alla som fanns i närheten.. och som glatt småflinade och log menande åt de extrapar strumpor som befann sig däri. Bland mycket annat.. well, skräp. Och han var noggrann, han öppnade t.o.m min kortlek och synade igenom alla 52 korten. Ehhh.

Karin sa...

Det värsta är ju att man känner sig så skyldig hela tiden!

Anonym sa...

Jag vet! Jag är sådär att jag blir toknervös om jag ser en butikskontrollant i en affär, så jag måste gå extra rakt med kundvagnen och så. Jag håller på att svimma varje gång en sådan myndig person tilltalar mig.. och ändå är jag en av de mest lagliga som finns.. Usch!