måndag, oktober 23, 2006

Buzzigt

Jag har nog inget annat val än att ge mig in i reklambranchen efter min utbildning. Någon måste ju styra upp det här lite. Ta den här te-reklamen. Är det Lipton? Som har lös-te i sina tepåsar. "Pyramidpåsar med lösviktste" eller nåt sånt säger de. Man kan ju fundera på vad det finns i andra tepåsar? Jag blir irriterad...

Imorse stod det i tidningen att man kan bli "buzzador". Företag skickar prover på sina nya produkter till dig, som du i din tur provar. Allt från tvättmedel till choklad. Om du tycker om produkten kommer du ju att prata om den till din omgiving och "promota" den helt gratis åt företaget. Eller nja, helt gratis gör du det inte förstås, du fick ju produkten!
Snacka om att göra sig impopulär i bekantskapskretsen.

- Är det där en ny tröja?
- Ja, köpte den igår!
- Fin färg... Om du vill att den ska ha fin färg även efter några tvättar tycker jag att du ska prova TVÄTTAJÄTTERENT!
- Men jag anvä...
- Efter 300 tvättar håller plagger fortfarande färg och form! Jag är inte bara mamma förstår du...
- Ehh.. titta på tiden!! Vi hörs, hördu!
- På tal om tid...

9 kommentarer:

Anonym sa...

Är produkten bra så är den väl bra? Då kan man ju prata väl om den. Men man behöver kanske inte 'sälja' den som du beskriver. Finns andra buzzbyråer som förklarar det lite tydligare.

Anonym sa...

alpen: Sant, men det finns alltid folk som missuppfattar.
Jag hade en bekant som betedde sig ungefär som i exemplet här när han höll på med "nätverksmarknadsföring/försäljning"... vilket spelade en oerhört stor roll i varför han är en före detta bekant.

Anonym sa...

Min bror och syster är "Buzzadorer". Fungerar jättebra, de försöker inte sälja något till mig med ord. Jag får smaka, och så vet jag själv om det är värt att köpa eller inte :)

gimatgirdlanakin sa...

ja, fast visst vore det skönt att bli sponsrad med skor bara för att man själv är en "fashionista" och gör gratisreklam på et sättet.

En dröm, som aldrig kommer gå i uppfyllerse ;(

Anonym sa...

Kollade runt förut och hittade två andra buzzbyråer, BuzzScout och Yodla. Gillar man gratis saker och buzz kan man ju kolla in dem också.

Trevligt buzzande alla bekanta, före detta bekanta, bröder, systrar, provsmakare och fashionistas!

Anonym sa...

Alpen och övriga..

Läs igen, och applicera humor. Herregud..

A N N I K A sa...

Åh men tänk att få gratis godis och choklad... som jag ÄNDÅ pratar så mycket och väl om. Det vore ju ljuvligt! (Fast varför betala för mina positiva omdömen när de kan få dem gratis... hahaha)

Tvättmedel däremot, det kan man MÖJLIGEN smyga in i konversationen om det pratat småbarn och nedkräkta kläder...

Karin sa...

Annika: Jag vet inte om jag vill "smyga" in något alls i mina privata samtal. Det är klart att det lockar med gratis, men jag är inte beredd att sköta deras marknadsföring för en låda choklad. Inte ens en liten, ytte-pytte del av den.

S-Man sa...

Skulle ha gått till månen för en låda Marabou - Frukt å Mandel.
Inte.

Rätt så meningslös kommentar egentligen.
Ångrar mig lite.
Men bara lite...