lördag, oktober 14, 2006

Angående sarkasm och ironi

Jag har ganska nyligen gjort den ödesdigra upptäckten att alla inte har förmågan att snappa upp när man talar ironiskt och när man inte gör det. Följdaktligen tror dessa människor att jag är helt sinnessjuk (jag betackar mig för utsvävningar i denna fråga).

Scenario 1: Jag spiller hett kaffe över hela ärmen på min vita skjorta och utbrister: Men fyfan vad bra!

Scenario 2: På frågan var min man är svarar jag att han är hemma och är sjuk och tillägger glättigt: Karlar blir ju alltid sååå mycket sjukare än någon kvinna!

Scenario 3: I samtalet om den helt omöjliga kurslitteraturen säger jag nonchalant: Jag tycker den är glasklar och dessutom väldigt underhållande.

Jag blir ju lite nyfiken på hur de reagerar om de skulle titta på, säg "House". De måste ju uppfatta hela den serien som en skräckfilm?

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår givetvis att varenda kvinna kommer att hata mig nu, men enligt min erfarenhet har kvinnor betydligt svårare att förstå ironi än män. Finns det någon uns av sanning i detta eller har jag bara träffat extremfall?

S-Man sa...

Det vet ju varenda människa att alla kvinnor är svåra att förstå!

Nä... funkar inte.
En annan har ju problem att få ironi att synas i text. Är det någon speciell färg man ska använda?
Finns det ironifärg eller nåt?

Karin sa...

Skogan: Vet inte, jag upplever att det är fifty-fifty. Men å andra sidan kanske inte jag uppfattar så mycket som jag skulle vilja tro?? Fasa...

Smannelito: Smileys var ju räddningen ett tag, men nu får jag höra att man inte får använda dem om man fyllt 16?? Jag säger bara :P

S-Man sa...

Näpp.
Inga smileys efter man har fyllt 16.

=)

Vild-hallon sa...

Då är nog jag lite likadan... ironisk eller sinnesjuk, välj själv.

Och vadå använda smileys efter att man fyllt sexton... gäller det jordiska år eller sinnelag? :-D

Studiomannen sa...

Smileys är OK, men kramiz med z är dansbandsstavning på tonårsvis. AKTA!

Precis som i vänner: Chandler är ironisk och alla fattar utom Joey och Phoebe.

A N N I K A sa...

Nu förstår jag inte alls hur du menar att du är ironisk... Män BLIR ju så mycket sjukare än kvinnor!

;o)

Karin sa...

Vill de få oss att tro, ja! Fast det köper ju inte jag ;)

Anonym sa...

Smileys är ett måste, det sätter ju hela dynamiken i texten. :)

Texter utan ironi är dessutom väldigt sällan speciellt underhållande, tycker jag..

Shirika sa...

Jag slåss med samma problem.
Och i textform blir det ofta förödande. Själv använder jag både smileys och *beskrivning av handling/känsla*, och vägrar skämmas för det. VÄGRAR! Hörs?

SMS-ironi är nog det som funkar sämst. Senast i fredags så skickade jag ett sms till särbon, som borde vara van min "skrivstil";
"SHIT - ska vara glad om jag har något underrede kvar alls efter det här!"
(Årets första rejäla snöfall, med jordens snösörja full av stora isklumpar som slog mot underredet).
Efter skickat sms försvann täckningen på mobilen, och efter en halvtimme då den kom tillbaka hade jag fått mobilmeddelande av en hysterisk L som trodde att jag kört åt skogen, och var på väg ut för att rädda mig! Hehe... Så det kan bli.

Anonym sa...

Tror att det ord som diskuteras är sarkasm och inte ironi som har annorlunda betydelse och användning. Ironi är mer det här med att dö genom att få en gravsten i huvudet, en polis som visar sig vara brottsling osv.

Hur som helst, jag har själv inte märkt att det skulle vara någon skillnad mellan män och kvinnor. Däremot verkar EQ spela en viss roll i det hela. Ju högre social kompetens man har desto lättare verkar det var att förstå

Annie sa...

Jag håller med om EQ. Ju högre social kompetens, desto lättare att förstå ironi och sarkasm. Allt handlar om hur väl man "känner" en människa som man kanske i själva verket inte känner så bra. Alltså, hur man läser av hans eller hennes kroppsspråk.