måndag, maj 15, 2006

Ågren

Det är ju ytterst grymt att låta folk som sökt till högskolan, sitta och vänta på besked långt in i juli. Det vill säga om man har sådan tur att man blir antagen på första urvalet. Annars kan man få vänta så länge som dagen innan man faktiskt ska börja. Eller så blir man inte antagen alls. Det vore ju grymmast.
Jag försöker intala mig själv att jag gjort allt jag kunnat och att jag nu ska släppa det tills jag får besked. Det går inget vidare.

Jag har försökt att tala om för mig själv att jag är vuxen nu och att jag inte alls borde vara rädd för att börja i skolan. Det går inget vidare heller. Faktum är att, om jag blir intagen, vill jag ha både mamma och pappa med mig första skoldagen. Och en alldeles ny skolväska. Och en snäll fröken.
Jamen typ så.

För att spä på mina farhågor, nyligen när jag pratade med broderns flickvän som redan gjort sina högskoleår så påminde hon mig lite fint om den eventuella nollningen.
Amen vad i helvete! Det hade jag inte ens ägnat en tanke. Men det är klart att det blir nollning. Den värsta på flera år förmodligen. I min hjärnas vrå har förnedringen inga gränser.

Mamma. Jag vill ha min mamma...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Min nollning var bland det roligaste jag varit med om. Studenten kom inte ens i närheten. Inget att ha ågren för. De litet lätt pinsamma grejer som förekom under min nollning (nolluppdrag) var inte så farliga (man var ju inte ensam), och väldigt roliga att prata om i flera år efteråt. Alltså värt det. Lycka till med antagningen!!!

Ataharis sa...

Hahaha, no need to worry Karin. De är snälla allihopa, och det går ut på att lära känna varandra och skapa klasstämning och gemenskap. Ingen förnedring. Du och dina klasskompisar ska lära känna tvåorna och treorna så ni kan köpa deras begagnade böcker och få tips och råd. Okej?

Dessutom är overallerna, det är inget tvång - jag har ingen, svarta... Överlägset bästa icke-färgen.

Karin sa...

Onky & Trulsa: Mmm.. det säger ni ja! Ska tänka på det när jag springer runt i bara underkläderna och "leker" klädstrecket!

Ataharis sa...

Neee, den hade blivit inaktiverad. Försök igen, ska du se att det funkar bättre.

Anonym sa...

Nollningen var jättekul, lova att ge det ett försök! Det är det absolut lättaste sättet att lära känna klasskompisarna, hitta någon att plugga med (samt dricka kaffe och prata bort flera timmar då man kunde pluggat istället) samt som Trulsa säger: hitta äldrekursare att köpa/låna böcker av. Dessa kommer ofta ihop med värdefulla tips angående kursen och ibland även anteckningar, lösta exempel med mera... Då är en sovmorgon då och då inget problem längre.