onsdag, september 06, 2006

Här blir inga horungar gjorda

Sitter här och läser lite om styckeindelning. Sån't är ju bra att kunna.

"Undvik att låta den första raden på ett nytt stycke hamna längst ner i en spalt eller på en sida, liksom att låta den sista raden i ett stycke hamna överst i en ny spalt eller på ny sida."

Japp så långt är jag med, inget konstigt. Följande parantes var en aning överraskande dock.

"Sådana ensamma rader brukar av typografer kallas enkel horunge respektive dubbel horunge."
(Svenska skrivregler, utgivna av Svenska Språknämnden)

Undrar om Horace Engdahl någonsin gör det misstaget...? (förlåt, förlåt, förlåt! Jag kunde inte låta bli.)


Men allvarligt, så kan man väl inte säga? Är det verkligen pk? Får man hoppa på redan utsatta grupper på det viset? I think not, baby-puppy!

9 kommentarer:

Ataharis sa...

PK? Icke. Men det har hetat så sedan tidernas begynnelse, eller åtminstone typografins som väl var med Gutenberg en sådär... tja, nån gång på 1600-talet..?

Tjabbigt är det iaf. Jag tänker mig alltid någon slags liten lapricorn som gör kullerbyttor och hänger och dinglar i den där ensamma raden. *s*

Anonym sa...

Själv blev jag förbannad som få när jag blev varse den där vidriga benämningen. Lyckligtvis är det vi, språkanvändarna som ändrar orden. Så. Sluta använd skiten helt enkelt.

Trulsa: Att något är gammalt försvarar inte dess existens.

Kvinnor, förena er!

Ataharis sa...

Ehm, ville bara påpeka att jag inte försvarar något genom att berätta om ursprunget, och det var inte heller min avsikt. Men om man vet var det kommer ifrån kan man förstå uttrycket, även om man inte förlikar sig med det. Jag tycker också att det låter illa. Min egen morfar var född utom äktenskapet (1918, på landet dessutom) och led av det hela sitt liv i egenskap av sk horunge.

Sen är det nog inte bara kvinnor som kan förenen sig om begreppet horunge, i båda betydelserna.

Anonym sa...

r.agata:
close your eyes and turn around 3 times, i bet when you open them your still blind, ya wanker.

Karin sa...

Trulsa: Jag förstod vad du menade första gången ;) Jag tror också att de flesta män kan skriva under på att det är ett underligt uttryck!

Studiomannen sa...

Japp. Självklart är det underligt. Men jag har känt till uttrycket länge. För övrigt är ett vedertaget uttryck bland ljussättare för film: "neger".

Inte PK det heller.

Om du skriver en mening och ett stackars ord hamnar själv på en egen rad så kallas det ordet för

änka.

men horungen dyker inte upp förrän på andra sidan...

A N N I K A sa...

Problemet med att inte använda uttrycket är ju att man har svårare att förklara vad det är som ska ändras, när man skriver instruktioner till sättaren/layoutaren. Skriver man "horunge i andra spalten" så vet alla i branschen precis vad de ska leta efter.

Hade gärna använt ett bättre ord, men vilket? Och hur får man alla i branschen att simultant övergå till nya uttrycket...?

Karin sa...

Tja, efter vad jag läst i mina böcker kan man ju kalla saker och ting för all sköns underliga ord, så nåt skulle man ju kunna hitta på. Bara det har sina rötter i latinet... :P
Sen får man väl köpa förstasidorna i alla tidningar i Sverige ;)

Ohh så bra jag löser alla problem! Ska vi ta världssvälten härnäst? :P

Ataharis sa...

På tal om konstiga uttryck. En dag när jag jobbade på förlaget stod min kollega Mats i butiken och packade ett massivt utskick på sådär 5 000 brev med en bok och bifogat brev, där allt skulle packas, etiketteras och posttstämplas för att sen packas i kartonger till poståkeriet. Ett riktigt slavgöra.

Han stod med dörren mot ingången när han hörde postkillen komma in och lämna dagens post. Killen säger "oj, så du har lite terapiarbete ser jag" varpå Mats svarar "ja, det är ett riktigt negergöra" och vänder sig om. För att se en riktigt svart kille stå där i postuniform.

Mats är inte rasist, men uttrycket negergöra för honom har ju råkat ut för en betydelssskjutning (som för oss flesta) och har väldigt lite med svart hudfärg att göra. Naturligtvis var det politiskt inkorrekt.

Postkillen bara garvade över Mats min. Men Mats säger aldrig så igen...