onsdag, januari 24, 2007

Kyla och värme

Alla ni som klagade och gnällde över att vi inte fick någon snö: Är ni nöjda nu? Känns det bra att pulsa runt i detta vita, isande, blöta? Känner ni hur snoret riktigt fryser i näsborrarna? Eller kan vi vara lite försiktiga med vad vi önskar oss i framtiden? Va??

Nej, jag gillar inte vintern.

Imorgon är det löning, eller låning snarare, för oss studenter. Men det spelar ingen roll! Nya, rykande färska slantar trillar in och jag kan redan nu känna den behagliga värmen från dem. Som från solen på en vit sandstrand. Som från kupévärmaren i bilen. Mmmmm... värme! Synd att de brinner så fort bara, värre än björkved.

Jag funderar på att skriva en ny version av "Flickan med svavelstickorna". Den ska heta "Flickan med tusenlapparna". I skenet av den första såg hon hårklippning och färgning. I skenet av den andra såg hon de nya kläderna hon önskat sig... I slutet hittas hon irrandes på IKEA, förvirrat mumlandes "jag försökte ju bara värma mig lite".

Jag tror jag har något där.

4 kommentarer:

Robin H sa...

Ser fram emot din publicering av "Flickan med tusenlapparna" verkar vara en rolig och spännande historia! :D

Anonym sa...

För mig var det en konstig omställning. Denna månad kom pengarna i form av lön från universitetet istället från CSN.

Det kändes lite udda... Fast må blixten slå ner över mig om jag klagar!

Och ja, det är underbart med snö, kyla och vinter. Allt blir så mycket ljusare och det knarrar härligt under fötterna när man vandrar glatt framåt med vintersolen i ansiktet. Myyyys....

Karin sa...

Robin: Det blir en tragikomik...

Fredrik: Med tanke på hur mycket snö vi fick, kanske du ska vara försiktig när du gör besvärjelser om blixtnedslag? ;)
Förövrigt så knarrar det inte under fötterna när man går på snö i -15 grader. Det gnisslar. Som om man klev runt på frigolit. Ryyyys...

Anonym sa...

Aaah, kall frigolit är bland det värsta som finns. Dessutom tvingas jag med några dagars mellanrum i stöten gräva runt i -80 frysen på labbet som även omges av frigolit som måste flyttas runt. DÄR kan vi snacka om "ryyyys".....

Jag tar ett blixtnedslag vilket stund som helst om jag slapp kall frigolit...