fredag, november 10, 2006

Lost

Det är så mycket man inte vet. Tydligen ska det vara ett tecken på intelligens att veta att man inte vet så mycket. Jag är ruggigt intelligent, enligt den filosofin.

Ta bara kursen vi började förra veckan: Svensk språkbeskrivning. Jag är sannerligen über-intelligent för jag erkänner att jag är lost. Grammatik. Det behöver man tydligen. Det är bra att kunna plocka ut satsdelar. Det är viktigt att veta vad en adverbialfras är och det är direkt livsnödvändigt att förstå sig på det här med pluskvamperfekt. Pluskvamperfekt förresten, betyder "mer än fullbordat". Ungefär som när maten bränns vid. Då är den pluskvamperfekt.

- Hur vill du ha din köttbit?
- Kan jag få den pluskvamperfekt?

Första föreläsningen säger läraren: Ni behöver inte kunna grammatik för att skriva bra. Man kan skriva helt suveränt utan att veta vad ett verb är ens. Men det är bra att förstå VARFÖR det blir som det blir.

Det är säkert så. Om inte annat får man säkert chans att briljera i TP någon gång. Men jag måste erkänna att jag känner mig lite nöjd. Lite nöjd med att bara veta att det heter "huset är rött" och inte "huset är röd", utan att veta varför.

Betyder det då att jag är über-intelligent? För att jag vet att jag inte vet? Det är vad jag kommer att hävda mig med i alla fall.

10 kommentarer:

Studiomannen sa...

Ja. Du är bäst. visste du inte det?

okcaniloginnow sa...

Jo men det heter rött för vi har det huset i bestämd form istället för den husen?. Men nåt jag alltid har frågat mig är varför det
heter huset och inte husen (sing) och varför musen och inte muset?
Har du några tips hur man skall tänka där?

Karin sa...

Peter: Tack!

okcanblabla: Tjaa, jag tänker såhär: ETT hus, EN mus. Därmed husET och musEN. Tadaaa!

okcaniloginnow sa...

Jo men varför en mus och inte ett mus? Tadaaa!

Vild-hallon sa...

Om jag inte kommer ihåg alldeles fel från mina grammatiklektioner (och gör jag det så riskerar jag att göra bort mig helt och hållet) så är "ett hus-det huset" neutrum eller t-genus som det också kallas, "en katt-den katten" blir därför utrum eller n-genus. Utrum är maskulina och feminina ord och neutrum är (köns-)neutrala ord.

Har jag fel så har jag fel och då har jag bara visat att jag också är über-intelligent... :-D

okcaniloginnow sa...

Vill inte förstöra den här fina bloggen med en massa spamkommentarer, men....
I here you vild-hallon. De flesta djur verkar vara n-genus?
fisk
mås
krokodil
elefant
Sen kommer lejon och det är väl nåt undantag för att det är samma i sing som plural?
Jo, men lite klokare blev jag från att vara helt lost.
Så betyder det att jag har blivit dummare? :)

okcaniloginnow sa...

Oops, hear skulle det vara :)

Karin sa...

Ja du ser! Och jag fortsätter att hävda starkt att jag var lika lycklig innan jag visste ens! How about that?

S-Man sa...

Jag är lyckligt ovetande jag också.
Kör mitt eget race.

Stavfel är skoj!
Men jag blir mäkta impad av de som kan och vet bättre!

Kunskap är oxå skoj...

=)

Studiomannen sa...

Det kunde ha varit skoj = konditionalis.

Jeez vad längesedan det var som jag grunnade på grammatik.