tisdag, november 28, 2006

Livboj? Någon?

Jag vadar runt i grammatikträsket och stövlarna är upp till kanten fyllda med slemmigt vatten som stått still sedan tidernas begynnelse. Behöver jag säga att det stinker? Grammatikträsket mina vänner, akta er för det! Innan ni vet ordet av säger ni meningar som: "Nej men vad sa jag nu? Finitet kommer ju naturligtvis efter adverbialet." Så skrattar man hjärtligt och rundar av med ett litet grisljud. Plötsligt undrar du över hur många bisatser du hade i förra meningen och om hur ett ordbildningsträd skulle se ut på ordet "ordbildningsträd".

Att ta piller ska man undvika, men fastna inte i grammatikträsket... (<-- såg ni att jag inledde med bisats??)

Hjäälp... jag drunknar... *blubb, blubb*

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det där gav mig huvudvärk.
Om jag som ateist hamnar i helvetet efter min död så vore den ultimata plågan att tvinga mig till grammatikföreläsningar hela dagarna.

*ryyyyser*

"edusjy" är f.ö dagens ord..

Studiomannen sa...

Koppla av med serien Åke Jävel. Han komparerar inte bara adjektiv som vi andra utan komparerar även substantiv och verb. Och med ordet jävel:

spränga - jävelspränga
sill - jävelsill
polis - jävelpolishitler

Eller med meningar som:

"Där blev det fan med hela jävelskiten"

etc. Kanske lite vulgo men banbrytande svenska!

Ataharis sa...

Du är snart ute ur det! Ljuset i tunneln, gå mot ljuset... *spöklik stämma*

Håller tummarna för dig! Och ja, man blir helt mosig - men ca 2 månader efter tentan har du glömt det.

Kram!

Karin sa...

Fredrik: Du kanske ska börja ångra dina synder nu då, helgardera dig liksom... Men jag håller med, det måste vara högsta graden av helveten!

Peter: Själv är jag mästarinna på sammansättningar! Helvetesgrammatikskit är den senaste i raden...

Trulsa: Oh ja... jag ser en ljusprick, men den är svag, så svagt...

Ca 2 månader efter tentan är det väl typ dags för omtenta. Jag har en plats resververad där.

Anonym sa...

O nej, ta den nu, så att du kan glömma sen!

Vild-hallon sa...

Du fixar det! Är fullkomligt övertygad om det...