torsdag, december 07, 2006

Tredje gradens troende

Det är dåligt med julstämning här över. Jag kan alldeles som inte "get in the mood" när det är 10 grader varmt och gräset ligger grönt. Missförstå mig rätt, om det hänger mellan ingen julstämning och 20 minusgrader med snö som kommer in vertikalt - no christmas stämning it is! Men ändå... lite fluffsnö precis veckan innan jul, som smälter veckan efter nyår, det kan jag ändå tänka mig. Skulle det vara så mycket begärt?

Förövrigt har vi tre grader av troende på Tomten här hemma. En tioåring som kände kaffelukten för länge sedan och numera bara pratar omTomten i metaforisk betydelse. En åttaåring som är rätt mycket inne på storebrorsans spår, men som ändå kör en helgardering, nämligen att säga att han tror men förbehåller sig rätten till skepsis. Så har vi treåringen, alias lillkillen. En rätt hårdkokt kille som är tufft uppfostrad av sina äldre bröder. Men när det kommer till Tomten - hallelujah! Han är troende in i minsta mikroorganism. Grejen är den att han gillar idéen om paket medan Tomten himself känns lite creepy. Däremot köper han den australienska Tomten till fullo. En snubbe som kommer ner genom skorstenen på natten när alla sover, dumpar de härliga paketen och pyser innan någon ens märkt att han var där. Det är en Tomte man kan gilla. Jag har en känsla av att en viss treåring kommer att bli fasansfullt - i ordets rätta bemärkelse - förvånad när det knackar på dörren kring sexsnåret på julaftonskvällen.

Den här gången tänker jag vara redo med filmkamera - det kan bli värt en förmögenhet!

2 kommentarer:

A N N I K A sa...

Hahaha. Lysande om tre graders troende på Tomten! En text jag blir fnissigt glad av, och inte bara för innehållets skull, utan också för att den är så skönt formulerad. :o)

Karin sa...

Tack! Nu är jag också fnissigt glad! :D