tisdag, oktober 23, 2007

Vad menas?

Jag undrar hur uttrycket "som grädde på moset" kom till? Vilket mos avses här egentligen? Potatismos? Blotta tanken på en klick grädde på potatismos får det att vända sig i magen på mig, kan detta någonsin ha betraktats som vardagslyx? Lyx överhuvudtaget?

- En korv med mos tack.
- Ketchup? Senap? Grädde?

Jag tror att jag kanske har bestämt mig för att inte använda uttrycket mer. Varför inte ändra det till något mer rationellt, säg: som en chokladbit till kaffet. Det kan alla relatera till. Jo, alla säger jag.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ett uttryck från tidigt 1900-tal som egentligen åsyftar äppelmos med mjölk. Vill man vara lite finare kan man ta grädde istället för den vanliga mjölken och följaktligen få till en liten guldkant på tillvaron.

Karin sa...

Man bugar och bockar för upplysningen! Det låter ju bättre än en klick grädde på potatismoset helt onekligen, men jag tänker nog att "som en chokladbit till kaffet" ändå är lite bättre :D

Ataharis sa...

Hm, tänkte föreslå äppelmoset men talkback hann före. Däremot dricker jag ju inte kaffe, så en chokladbit till kaffet går jag inte med på ... Kanske "en chokladbit vid pms", men då utesluts ju halva befolkningen. Svårt.

:)

Karin sa...

Jamen även om man inte dricker kaffe så kan man relatera till hur lyxigt det känns! Yes? :D *vägrar att ge mig*

A N N I K A sa...

Tycker också att ditt förslag om choklad till kaffet låter mycket trevligare och kommer härmed att börja använda det istället. Även om jag hade koll på att det var äpplemos, inte potatisdito, så måste jag säga att choklad ALLTID är godare än äpplemos.