söndag, oktober 28, 2007

Liten tips-lista


Då och då händer det att jag går in på Blocket, bara för att okynnesläsa annonser på saker jag inte vill ha/har råd med. Det som slår mig varje gång jag gör detta är: Vill folk sälja grejer, eller lägger de bara ut dem för nöjes skull? Med tanke på hur annonserna är utformade i vissa fall kan man undra. Så nu, av godheten i mitt hjärta, ska jag lägga upp några goda råd för att skriva annonser.

1) För allas trevnad, skriv annonsen först i någon typ av ordbehandlingsprogram, så undviker vi de allra värsta stavfelen. Det kanske bara är jag, men jag skulle aldrig köpa en "veldit fin saab turrbo".

2) Det skadar inte att faktiskt skriva i klartext vad det är för färg på tingesten - bild eller inte. Ni må ha höga tankar om era mobiltelefoner, men tro mig, de är inte bäst på färgåtergivning.

3) Speciellt vid tekniska prylar, ett litet hum om hur många år på nacken de har känns relevant. Särskilt i förhållande till det begärda priset.

4) Att skriva: "Det är inte min bil/cykel/mobil/whatever på bilden, men jag har en likadan", känns fuffens. Det känns som om det skulle kunna ligga ett underförstått "men" med någonstans...

5) Rotera bilder så de hamnar på rätt köl! Det är inte svårt, går jättesnabbt och minskar irritationsfaktorn hos annonsläsaren ganska avsevärt.

Så, det var dagens goda gärning. Ni kan tacka mig senare.

2 kommentarer:

Studiomannen sa...

Jag har köpt exakt noll saker, men frun har handlat med gott resultat. Möbler. För att vara safe var det i samma stad där vi bor. Det funkade utmärkt. kanske borde vi även börja kränga en del också.

Använder du Blocket och Tradera mycket?

Karin sa...

På Blocket har jag fyndat ett vardagsrumsbord och en SAAB, så visst har det hänt. Två gånger. I teorin handlar jag gärna secone hand, men i praktiken är jag för slö (och lite nojig över vem det är som har haft grejerna innan mig).

Tradera orkar jag inte med överhuvudtaget. Verkar komplicerat med att hålla ordning på budgivningar. Orka. :D