fredag, oktober 12, 2007

Dagens nyheter

Det är skönt när man ibland får saker och ting fastställda. Ni vet, när man har en känsla om någonting men inte riktigt vet. Igår t. ex. fick jag veta skillnaden på en "illustratör" och en "konstnär/artist (och annat patrask om man skulle vara en sån som hör lite mellan raderna)".

Jag har de senaste veckorna gått en kurs i "Visualisering och skiss". Den är inte alls så flummig som jag hade hoppats och trott. Saken är att den inte är flummig alls. Vi har ritat i raster. I raster! Skalenligt och i perspektiv. Jag hade ningennaning att det fanns så mycket regler för hur man ska rita. Det ska vara linjer hit och dit och det hela är rena rama matematiken. Ve och fasa! Men jag har fått lite koll, det erkänner jag. När jag numera sitter och kladdar ellipser och kvadrater ser de mindre skeva ut. Jag har till och med lyckats rita upp ett helt rum i ett tvåpunktsperspektiv (tydligen hör enpunktsperspektivet till det förflutna, då folk inte visste bättre).

Nu till skillnaden mellan illustratörerna och patra.. förlåt.. konstnärerna. Illustratörer ritar saker som de verkligen ser ut. Konstnärer flummar iväg och ritar saker som påminner en aning om hur de verkligen ser ut. Jag har för mig att jag sagt det förut, men det tåls att sägas igen: Jag är en konstnärssjäl. De kan slå mig i skallen med sina raster, men tycker jag att formen är trist och ful, så kommer min hjärna att få mina händer att ändra formen, vare sig jag vill eller inte.

Don't get me fel nu, jag tycker det är helt fantastiskt imponerande att det finns människor som kan rita saker som de ser ut i alla vinklar, ta bara IKEA-instruktionerna! Tack gode gud för att de inte anlitat någon som mig att göra dem! Vårat hem skulle se ut som en Salvador Dali-målning. Men jag är inte, kommer aldrig någonsin bli, ens en halvdan illustratör.

7 kommentarer:

Studiomannen sa...

...men jag antar att det är givande. Jag hade själv velat gå en sådan kurs.

Karin sa...

Peter: Absolut givande! Om ingenting annat får man bara "lite öga" för perspektiv och proportioner.

Bagera sa...

hmm..men kolla i en barnbok så kommer de stå Illustratör om ja inte minns fel och där kan man ju verkligen säga att bilderna inte alltid ser så "verklighetstrogna" ut..för de är många som kallar sig för just Illustratörer..du som gå sånt där, har du nån bra kommentar?!

Bagera sa...

me again! =D...kollade upp de lite och illustratörer är mest folk som ritar eller målar bilder till böcker eller tidskrifter, kan ju säker också ha att göra med vad du säger..däremot på konstnär/artist så har du inte riktigt rätt. Artister har ett flertal kategorier som t ex grafiker, målare, skulptör eller tecknare m.m..grejen är faktiskt den att en konstnär kan vara en illustratör. Du har ju absolut inte fel men båda områdena är så pass stora att dom faktiskt går mer hand i hand. Så nu vet du de =D

Karin sa...

Bagera: Men käre lille bror! Det var kanske inte skrivet på blodigt allvar! Förövrigt kan en illustratör vara konstnär med. Säkert! Men jobbar man som teknisk illustratör, så finns det inte mycket utrymme för konstnärliga friheter!

Bagera sa...

haha nee ja menade inte så heller =) vart bara lite nyfiken på hur de var med tanke på att jag själv tecknar osv.
Så du ska inte ta de som något negativt =)

Studiomannen sa...

Du är utmanad av Studiomannen!