onsdag, mars 07, 2007

Mendez och mellanmjök

Mina förväntningar låg i taknivå när jag åkte till dagens föreläsning. Julia Henshaw skulle gästföreläsa på våran kurs i ämnet "creative writing". Vi hade inte fått veta så mycket mer än att här skulle pennor glöda! Problemet med mig, när jag får otillräcklig information, är att jag hittar på resten själv. Creative writing och nåt om att man typ bara skulle skriva flödande text, utan att så mycket som lyfta pennan från papperet, transformerades till jordens aha-upplevelse i mitt huvud. Jag såg framför mig hur mina ögon blev som Isaac Mendez´när han målar framtiden i serien Heroes. Hur detta skulle gå till hade jag ingen aning om, men det skulle bli coolt det var jag helt säker på. Jätteballt.

Aha-upplevelsen uteblev. Jag tror att Julia helt hade missat att vi går Textdesign och är därmed, de flesta av oss iaf, relativt vana att skriva. Att skriva om en vindruva i tio minuter ger, i varje fall inte mig, någon aha-upplevelse. Det var skoj, men inte magiskt. Inga Harry Potter-vibbar. Mina ögon blev inte lysande vita (vad jag vet), men jag blev ganska trött i handen. Synd att jag inte hade laptopen med mig. Fast det hade nog räknats som fusk. Det blev liksom mellanmjölk av alltihop.

Sen fick vi läsa upp våra alster, något ingen riktigt räknat med. Vet ni hur porrigt det kan låta när man beskriver ätandet av en vindruva? Det var fullt med "jag tar den i munnen" och "saften skvätter" och "den känns len och hård". Men ingen annan fnissade så jag fick tänka på all världens olycka istället...
















7 kommentarer:

Lotten Bergman sa...

Åh, jag hade velat sitta som en liten diskret syrsa på någons axel och tittat på!

(Jojo, jag är ju diskret som en Tyrannosaurus Rex ungefär.)

Robin H sa...

*skratta* Jag tänkte inte heller på hur porrigt det kunde låta med vindruvorna! :)

Jag har utmanat dig i min blogg förresten!

Studiomannen sa...

Det beror väl på vems axel du sitter, Lotten!

Karin: så där höll vi på i åratal när jag bodde på studentkorridor. Folk kunde börja garva när man sa "sätta på ugnen" och liknande... vem säger att studenter är akademiska? :-D

Karin sa...

Lotten: Jag hade gärna lånat ut en axel, så länge du höll dig till syrseformatet i alla fall!

Robin: Jag tar itu med utmaningen snarast!

Peter: Jag hade snuskig fantasi redan innan jag blev student, så det är nog kört för min del.

Anonym sa...

Medhåll från min sida. Roligt men ingen Aha, utamanande uppgift.

Tack för ikväll!

Vild-hallon sa...

Du har blivit "fångad" - läs mer på min blogg så får du se.

Karin sa...

Frida: Ja, eller hur! Tack själv!

Hallon: Oj, nu är jag fångad från två håll, kanske bäst att jag sätter fart med den här utmaningen då!