onsdag, oktober 19, 2005

Sanningsmodifierande tvååring

Våran 2½-åring har gett ordet "trotsålder" en helt ny innebörd. Hans bröder, som naturligtvis har gått igenom samma sak(när slutar "trotsåldern" egentligen, den äldsta är nio?!), men det här är något helt nytt. Där de andra två har kastat sig på golvet och skrikit när man sagt för sjuttioelfte gången att de inte får ta en glass till, där vänder denne tvååring ryggen till och fnyser ett "bullshit". Dagen efter hittar man glasspapper på de mest osannolika ställen.
Visst kan han gapa och skrika också, kasta sig på golvet och förvandla sig till ett lealöst stycke när man försöker plocka upp honom, men allt som oftast finns där en aura av sarkasm, något han borde vara allt för ung för att kunna avyttra. Han har till och med fått grepp om att modifiera sanningen när den inte riktigt gagnar honom. Vid två års ålder. Den gossen kommer att ge oss en del huvudvärk i framtiden.
Ett exempel på hur han tenderar att modifiera sanningen var när jag hade varit och klippt och färgat håret. Resultatet var minst sagt tveksamt. På väg in till stan för att försöka få ordning på förödelsen, sitter min lille kille och tittar på mig en stund, sedan pekar han på sitt eget hår och menar "mamma fint hår". Jag ger honom ett icke övertygande leende, men säger inget direkt. Lillkillen säger igen, med en uppmuntrande ton "mamma jättefin hår". Jag tackar honom och håller med, jodå det är inte så illa, för att jag vet att han inte kommer att ge sig förrän han får den bekräftelse han vill ha. Så fort jag vänder bort blicken dock, tittar han på sin far, rynkar sin lilla näsa och ruskar på huvudet "nej daddy, inte fint".
Det sägs att sanningen kommer från barn och fyllon, men vart är världen på väg när man inte kan lita på en tvååring??
Våran stående ursäkt är alltid att så där blir det när man har två äldre bröder som inte tvekar att lära ut de bästa trixen, men i verkligheten... ja, jag vet inte. Kan lika bra börja bygga upp ett lager av alvedon, medans tid är.
Citat från min man: "Oh my god, our son is a real smartass!"
Huvudet på spiken.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj oj oj, vilken medveten tvååring! Du kommer verkligen få fullt upp.. :-) Se det positivt, han kommer bli något stort! :-)

Karin sa...

Ja, vi förutspår en lysande politisk karriär...