lördag, september 15, 2007

Fortum - ett kräkmedel

Vad ni gör, välj inte Fortum som elleverantör. s gröna punkt symboliserar "du är här" i sjunde gradens helvete. De ger inte ens sken av att vilja vara kunden till lags. På deras firmafester, för att bryta isen lite, brukar chefen säga "...och kom ihåg, kunden har alltid rätt" och så brister de ut i ett asgarv som förenar dem alla.

Fortum skickar ut sina fakturor väldigt sporadiskt, du kan skatta dig lycklig om du får någon alls. Och om du skulle få en utbetalningscheck, med meddelandet att du betalt för mycket, ska du själv bedöma rimligheten i det och inte inkassera checken förrän du själv räknat ut att det stämmer. Vad du än gör, ska du inte lita på att de vet vad de sysslar med. Ifrågasätter du, hur det kommer sig att de inte sköter sin fakturering som de ska, pekar de blixtsnabbt ett anklagande finger mot Vattenfall och menar att de inte skickat in avläsningarna som de ska. Och det ska du som kund också ha förstått och åtgärdat själv. Om Vattenfall skulle meddela att de skickat in sina avläsningar precis som de ska, så ljuger de!

Men, Fortum är medvetna om sin uselhet och därför erbjuder de sina kunder en saftig rabatt när de klantat sig. På den delen av fakturan som är äldre än ett år, får du hela 10% rabatt. Eller, och jag säger det igen, ELLER så kan du få den oerhörda förmånen att betala av skulden räntefritt över ett år.

Skulle du ta kontakt med konsumentombudsmannen eller elrådgivningen kommer de meddela dig att det inte är någon nyhet att Fortum behandlar sina kunder illa och att de inte sköter sin fakturering. Fortum själva tycker att du som kund ska ha förståelse för att alla kan göra fel ibland, men du ska också förstå att du ska betala för såväl deras som dina egna misstag.


På deras hemsida kan man läsa slagorden: "Vi tar ansvar för att säkra tillgängligheten på hållbara energitjänster - nu och i framtiden". De har ju humor i alla fall, Fortumnissarna.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, Fortum har en säregen approach när det gäller fakturorna. Själv var min senaste faktura på 0kr, ja det stämmer, att betala: 0kr. Tydligen hade jag använt "för lite" el den månaden så jag inte ens kvalificerade in mig för att få en faktura. Nästa månad ska jag dock få nöjet att betala för förra månaden, alltså den månaden där jag förbrukade för lite el. Hmm, confused anyone?

Karin sa...

Det låter som du kom lindrigt undan ändå. De kunde lika gärna hävdat att du betalt för mycket under x antal månader, betalat ut ett belopp på x antal tusen, bara för att om några månader ångra sig, be dig betala tillbaka beloppet samt kostnaden för den egentliga förbrukade elen. Som naturligtvis var högre än de tidigare trott...

Studiomannen sa...

Jag har en lokal elleverantör och jag är den typen av konsument som inte orkar leta alternativ. Mina föräldrar har ett torp på landet där strömmen levereras av E-On (idiotiskt namn! Vad var det för fel på Sydkraft?). Men hemma i stan har de samma lilla leverantör som vi. Gissa vilket bolag som krånglar?

Det verkar vara en regel att de stora bolagen är hopplösa att ha att göra med.

Kan du inte byta?

Karin sa...

Peter: De stora bolagen gör tillräckligt med vinst för att kunna behandla småkunderna som skit. Så enkelt tror jag att det är? Vi ska byta bolag och bad dem ganska bestämt att inte överhuvudtaget någonsin kontakta oss igen när vårat kontrakt löper ut här i början på nästa år. I lite andra ordalag kanske...

Studiomannen sa...

Karin!

Var håller du hus?

Dagmara Fafińska sa...

Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.