måndag, maj 21, 2007

Om att välja uppgifter med omsorg

Just nu läser jag skrivteknik och kursen examineras genom två uppgifter. Ett referat och en essä. Som utgångspunkt för båda uppgifterna ska finnas en vetenskaplig artikel av eget val, men som minst är 10 A4 lång. Jag kan säga på rak arm, att så många vetenskapliga artiklar på några fjuttiga 10 A4 är det riktigt ont om. De flesta ligger på 40 sidor plus bilagor. Referatet fick vara max 1500 tecken. 40 A4 ---> 1500 tecken= jobbigt.

Jag letade med ljus och lykta efter en artikel som var lagom lång och något sånär intressant, dessvärre fanns det inte tid till allt för mycket grunnande. Jag tänkte: Något med psykologi vore roligt! Tick, tack, välj något nu, referatet ska vara inne snart.

Postpartumpsykoser(förlossningspyskoser)! Ahaaa! En lagom lång artikel(17 sidor) med något sånär intressant innehåll. Det är taget!

Till saken hör att vi ska redovisa våra essäer muntligt. Få se här nu: Här är jag, som har tre barn, och... "Hej, jag ska prata lite om min essä som är skriven utifrån en artikel om postpartumpsykoser."

Härligt! Under mina restrerande två år kommer jag gå under öknamnet "psykot". Jag tror att statistiken senare också kommer att visa att barnafödandet blev väldigt lågt bland textdesigners som tog examen 2009.

Hädanefter lovar jag, dyrt och heligt, att jag ska välja mina uppgifter med bättre omsorg.

/Psykot

4 kommentarer:

Bagera sa...

Haha jadu syster, de där har jag varit med om många gånger, har till och med hänt att jag skrivit en essä som inte hade helt med uppgiften att göra =D

Du ska ju vara glad att du slipper läsa fysik
"Den här Elektronen påverkad då av fotonen som i sin tur ger en excition av elektronen som därefter jonierats och förflyttas till ett yttre lager..bla bla bla"
Som tur är slipper vi göra en essä om det =)

Fin design du har fått på din blogg, lite kul att både du, jag och Nicke har himmel som border, går väl i släkten =)

Karin sa...

Jonte: De flesta skriver inte essä i gymnasiet ;) Uppsats är lite annat...

Det här med himmel har väl mest med att göra att vi har huvet i det blå? Elle´?

Bagera sa...

Joho essä skrivs i gymnasiet, iförsig har du ju rätt i att när ja skrev fel så var det en uppstats men jag har faktiskt skrivit essäer ett par gånger.
De är mycket som har ändrats sedan du gick i gymnasiet Karin, man får nu vara vänsterhänt, de finns tryckta böcker och vi får mat i skolan =D

Haha precis..vi seglar över molnen =D

Studiomannen sa...

Uj!

Förlossningspsykoser! Blir det någon slags muntlig framställan ska du absolut spänna ögonen sådär lite sjukt i dina åhörare. De kommer därmed att ge dig MVG i ren självbevarelsedrift. Typ.

vad tycks?